Inlägg

Sammel-surium

Bild
  Att samla har sina följder. Ibland skulle det nog ha varit mer tjänligt att samla frimärken och inte fordon. Nu har det blivit helt uppenbart att jag inte kan få alla mina fordon under tak när vintern sätter in. Genom pusslande har jag tidigare fått in det mesta men som samlingen växer ökar behovet av utrymme.  Nu är det så dags att bygga ut verkstaden som ursprungligen byggdes som stall men förvandlades till verkstad för några år sedan när den gamla ladugården återfick sin forna glans och hästarna fick flytta in. Med hantverkare från det närbelägna snickeriet blir det nu ca 50 välbehövliga kvadratmeter.  Och extra baklysen är monterade! Konstruktionen på dessa belysningsarmaturer är typiskt engelska med alla förutsättningar att bli fel...

Monteringsångest

Bild
 Hoppet om att avsluta renoveringen av Anglian vaknade till när motorproblemen löst sig. Ett års felsökning med alla upptänkliga försök att testa olika lösningar avslutades när det visade sig att skruven för luftinställning var för kort och därmed inte kunde reglera luftmängden vid tomgång.  Idag tog jag itu med några återstående men nog så ångestfyllda monteringar. Att klippa hål i ett nytt innertak bär emot, men måste göras för att montera solskydden. Det visade sig gå fint att hitta var de skall sitta och att klippa upp så de kunde komma på plats. Det var värre att finna skruvhålen och att få skruvarna på plats utan att tyget fastnade och snodde med skruvarna. Lösningen var att ta lödpennan till hjälp och att bränna ett hål för varje skruv. Detta gick fint och nu sitter solskydden på plats.  Därefter tog jag tag i monteringen av de extra bakljusen. I original är bilen försedd med endast ett centralt placerat bakljus. Vad jag förstått går det idag att få bilen godkänd med detta men e

STRUL

Bild
 Det har förvisso hänt en hel del sedan Anglian gjorde entré i mitt liv. Det har varit och är fortfarande ett problemfyllt förhållande oss emellan. Strul är väl en bra överskrift på allt detta som ännu inte har kommit riktigt i mål. En sak är dock helt klar: Jag har lärt mig en hel del. Jag har lärt mig väldigt mycket om en bilkonstruktion född på 1930-talet, jag har lärt mig att handla reservdelar från England och upplevt hur Brexit försvårat en hobbyrenoverares tillvaro. Jag har lärt mig en hel del om oseriösa billackerare. Jag har åter igen fått en påminnelse om att om man vill ha en fin veteran att förgylla tillvaron med är det enklare och billigare att köpa en som redan är renoverad. Jag har också lärt mig att en gammal bil kan leva sitt eget liv utan att förklaringar står att finna i vare sig handböcker eller annan motorexpertis. Mekaniska bromsar med stag och leder är en ny bekantskap, nu återstår att så småningom försöka justera in dessa. Dörrar och bagagelucka behöver lite min

Varken småbil eller folkbil: SAAB 92

Bild
 Ett exemplar av tidningen "Motor" damp ner i brevlådan här om dagen, eller kanske inte... Mannen som renoverat min Saab 92b hörde av sig eftersom han städat i gömmorna och hittat lite efterlämnade minnen av min bil och ville skicka det till mig. Nu blev det en komplikation eftersom kungliga trumpetverkets moderna efterföljare "postnord", de som målat bilarna blå och ihärdigt försöker avhända sig arbetet att dela ut post, vägde brevet och fann det väl tungt att frambära utifrån erlagt porto. Efter att jag erlagt det efterfrågade tillägget kom så brevet ändå fram till min postlåda. I brevet fanns den nämnda tidningen med en artikel om en av de allra första exemplaren av den svenska sensationen Saab 92. Det var den 28 juni1947 som tidningen redovisade sin första erfarenhet av mötet med Saaben som var nummer två i en förserie av bilar tillverkade för att testas inför den kommande serieproduktionen. Rubriken "Saab 92 vacker utanpå, full av nyheter inuti" talar

Apropå väder

Bild
  Snart är sommaren slut och kan konstatera att det varit en fin sommar med värme och sol men också med nödvändiga avbrott med regn och rusk. Ja en rätt normal sommar helt enkelt. Tänker tillbaka när jag hittar en bild på mig och min första riktiga cykel. Det är sommaren 1959, en extremt varm och torr sommar kanske värre än sommaren 1955. Jag har påsjukan men det hindrar inte en kille som fått en ny cykel. Ja, inte helt ny, men ny för mig. Far har bytt bort Saaben mot en nästan ny PV544 och det är en getingsommar som sällan skådats. Jag minns bara detta i fragment men minnet har ju fyllts på av mina äldre familjemedlemmar. Bilden på morfar är tagen på 50-talet när han sitter med tidningen i kökssoffan men sommaren 59 var det så varmt att han vägrade att äta i köket där värmen förstärktes av vedspisen som all mat lagades på, därför åt han själv hela sommaren i "salen" som annars bara var öppen vid större högtider. Nu till detta med getingar. Gårdens dass fick denna sommar na

Modernitet och framtidstro

Bild
 Vi som föddes under 1950-talet präglades i rätt stor grad av en framtidsoptimism knuten till forskning och framsteg. Ja, forskning handlade definitivt om framsteg. Det fanns stora förhoppningar att man i en värld som nu var befriad från krig och umbäranden verkligen vågade hoppas på en bättre morgondag.  Visst fanns det hot som också tydligt färgade tidsandan. Där fanns fram för allt hotet om ett globalt kärnvapenkrig mellan dåtidens två stormakter, USA och Sovjetunionen. "Kalla kriget" blev ett begrepp i en tid av skör maktbalans mellan öst och väst. Världen var tydligt uppdelad men trots detta präglad av ständig utveckling, fram för allt i den västliga hemisfären, även om kapplöpningen mellan öst och väst inte bara handlade om upprustning, att Sovjet var först ut i rymden med både djur och människor var viktiga markeringar i en tävlan också om vilket samhällssystem som bäst tjänade mänsklighetens utveckling. Jag minns själv hur vi småpojkar hösten 1957 en mörk höstkväll på

Prövningar vi möta få del 2

Bild
Jaha... när gårdagen i verkstaden nådde sin kulmen var Anglian billig. Jag övervägde allvarligt att låta den gå vidare till någon annan trots att jag i dagsläget spenderat en mindre förmögenhet på lack (också en dyrbar och misslyckad historia) reservdelsbil, delar av alla de slag och min tid... Men efter en natts sömn delvis avbruten av funderingar kunde jag besinna mig och konstatera följande. 1.Den startar men stannar nästan medsamma. 2. Det är inte bränsletillförsel. 3. Det är förmodligen inte heller förgasaren 4. Oljefläcken på golvet som var "droppen" igår visade sig vara bränslepumpens infästning mot     blocket och var alltså en bagatell (puh). 5. Det kokar ihop till tändningen även om den skulle vara grovinställd.. Nåja, allt har sin historia. När jag tittade på den fördelare som satt på den renoverade originalmotorn var den märkligt nog av märket Bosch... Konstigt tyckte jag och demonterade den som fanns på donatorbilen. Vännen O renoverade och den montera