Prövningar vi möta få del 2


Jaha... när gårdagen i verkstaden nådde sin kulmen var Anglian billig. Jag övervägde allvarligt att låta den gå vidare till någon annan trots att jag i dagsläget spenderat en mindre förmögenhet på lack (också en dyrbar och misslyckad historia) reservdelsbil, delar av alla de slag och min tid... Men efter en natts sömn delvis avbruten av funderingar kunde jag besinna mig och konstatera följande.
1.Den startar men stannar nästan medsamma.
2. Det är inte bränsletillförsel.
3. Det är förmodligen inte heller förgasaren
4. Oljefläcken på golvet som var "droppen" igår visade sig vara bränslepumpens infästning mot
    blocket och var alltså en bagatell (puh).
5. Det kokar ihop till tändningen även om den skulle vara grovinställd..

Nåja, allt har sin historia. När jag tittade på den fördelare som satt på den renoverade originalmotorn var den märkligt nog av märket Bosch... Konstigt tyckte jag och demonterade den som fanns på donatorbilen. Vännen O renoverade och den monterades och monterade och grovinställdes och motorn provstartades. Gick dåligt då och bara på snapsen varvid förgasarrenovering vidtog, men det är en annan historia.
När nu kylare och avgassystem är på plats var det dags att få prova lite ordentligt. Då visar det sig helt omöjligt att få den att gå varvid felsökning börjar med ovanstående resultat (hittills).
Idag började jag om med tändningen. Avstånd spetsar, ok. Tändläge....hmmm.
När "pinnen" är i läge skall rotorn peka på cylinder 1 men som det nu är står den 180 grader åt andra hållet då också fördelaren sitter som anvisningarna i handboken säger, med kondensatorn mot cylinderlocket. Givetvis är fördelaren helt ok efter renoveringen men när jag plockar fram den gamla Bosch-fördelaren är den sådan att rotorn sitter förskjuten 180 grader...
Vad har hänt är min fråga? Kan man vid motorrenoveringen vänt kamdrevet som har hål för "pinnen" 180 grader fel? Vad gör jag nu? Kan konstatera att det inte går att vrida fördelaren ett halt varv eftersom den då tar i andra delar på motorn.
Tänkarmössa på och hoppas på goda råd...

Kommentarer

  1. Det går ju att flytta om tändkablarna så att ettans cylinder får gnista på rätt tid. Byt plats i fördelarlocket så går det lika bra, ettans cylinders kabel där rotorn möter stiftet i locket osv.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar