Namn med anor

Austi Healey är ett namn som väcker associationer. Omedelbart växer bilden av klassisk engelsk sportbil fram i huvudet, en stilig, motorstark och snabb bil med en silkeslen sexa under huven, men det fanns mer anspråkslösa modeller. Mitt nyförvärv får föras till de mer anspråkslösa öppna engelska bilarna men med ett vackert namn. Måtten på bilen måste betraktas som nätta, längd: 11ft.5/8in. (3,50m) bredd: 4ft.5in. (1,35m) och höjden med sufletten på plats: 4ft.1 3/4in.(1,26m). Efter att ha kört hem med den de dryga 50 milen från Uppsala-trakten har jag så smått börjat att gå igenom den Oljor är bytta och sedan har jag också bytt framhjulslagren då de uppvisade ett visst glapp. Vid provkörning i samband med detta arbete ville bilen plötsligt inte riktigt vara med längre. Med ett frustande och pustande och tillhörande avgasknallar lyckades jag ta mig hem. Efter konsultationer med en god vän beställdes ny kondensator och brytaravståndet justerades också vilket hade visat sig vara i knappaste laget, med 0,40mm i brytaravstånd och ny kondensator var motorn på banan igen.
Nästa punkt på att-göra-listan var att försöka sänka den uppenbart höga bakvagnen. Tidigare ägare hade monterat nya fjäderpaket i bak som behövde justeras ner för att bilen skulle få en mer normal profil. Hos https://www.ahspares.co.uk/ finns det mesta av delar till dessa vagnar och även sk. sänkningskilar att montera under fjäderpaketets infästning i karossen. De bakre fjädrarna är av typen "qarterelliptic" som ser ut som ett halvt bladfjäderpaket och är inskjutet i bilens ram.
Genom att placera en aluminiumkil under infästningen kan man sänka bakvagnen til "rätt" höjd. Detta visade sig vara en rätt svettig procedur innan jag kom på hur det skulle göras och fick uppleva hur enkelt det kan vara när man vet hur allt är konstrueras. Eftersom jag är van att hålla på med Saab är jag också bortskämd med utmärkta verkstadshandböcker som steg för steg talar om vad du skall göra är det för den här bilen en utmaning att hålla till godo med Haynes "Owners workschop manual". Det må vara bättre än ingenting men är ganska sumarisk och bygger mer på nyare modeller av bilen. Till sist var dock allt på plats och till full belåtenhet.
Nu är detta steg i åtgärdslistan avbockat och det är dags att vända fokus mot framfjädringen....

Kommentarer