Fjädrar fram. Jag lär mig något nytt.

Efter justeringen av bakvagnens fjädrar är skilnaden i spänst fram och bak än mer uppenbar. Vagnen har fått bättre köregenskaper men det finns en obalans mellan bak och fram, så det blir att ge sig på framvagnens fjädring. Till skillnad frånbakvagnen sitter det spiral- eller om man vill skruvfjädrar i fram. Att byta dessa kan vara en utmaning då de är monterade i ett hopspänt läge.
Den inneboende energin i ett fjäderpaket manar till viss respekt när man börjar skruva med dem, ett felaktigt hanterande kan faktiskt vara rent livsfarligt.Eftersom mina erfarenheter av att skruva bil alltid utgår från Saab modell ä, tänkte jag att det var dags att ta fram fjäderspännare och att hitta en sådan som passar på Austinens fjädrar, men så var det inte alls och här kommer den nya erfarenheten in. Med hjälp av Haines manualen fick jag klart för mig att här var det fråga om ett helt annat sätt och i mitt tycke väldigt smart sätt att ta sig an problematiken med spännda för att inte säga spännande fjädrar.
Genom att en efter en byta ut de bultar som håller undre fjäderfästet, från de halvtumslånga till ca, fyra tum långa kan man växelvis och varv efter varv skruva ner det undre fästet till att fjädern hänger helt fritt och utan spänning och sedan enkelt kan plockas ur nedåt. Ganska genialt om än lite tids- och tålamodskrävande, men definitivt helt säkert och utan överaskningar. På motsvarande sätt, men omvänt, skall sedan återmonteringen av de nya fjädrarna utföras. Nu är vänster fjäder demonterad, höger väntar på sin tur och en beställning på nya fjädrar har gått iväg till England.En ny fjäder kostar ca 24 pund vilket blir ca 325kr. Jämförelsevis ett bra pris även om moms och tull tillkommer.
Det är trist att enelsmännen krånglat till tillvaron genom sitt utträde ur EU, för det var tveklöst enklare innan Brexit, men det fungerar ändå ok att få hem sina delar. Bäst fungerar det om DHL får ta hand om transporterna, som har ett bra flyt i hanteringen inklusive tullklarering, dessutom leverans hem på gården. Det en gång så välfungerande postverket saligt i äminnelse numera ersatt av det Dansk/Svenska misslyckandet Postnord, har noll flyt och sinkar transporten med sin hantering och tar dessutom ut en ohemul avgift för varje hantering även om paketet hittills till sist ändå kommit fram till ICA i Bispgården. Nu blir det att vänta på delar och att under tiden fixa till fästen och bultar för återmonteringen.

Kommentarer