En Herrens trädgårdsmästare
När jag skrev det som följer visste jag inte att det fanns en unik liten film med kyrkoherde de Ron när han på perrongen vid Ragunda station 1913 hälsar Kung Gustav V välkommen till bygden.Titta gärna på den.
https://www.filmarkivet.se/movies/faltmanover-i-norrland-minnesmarket-vid-bornhoft-avtackes/
I juni 1907 utnämndes komministern i Torp Carl Fredrik
Ferdinand de Ron till kyrkoherde i Ragunda för att följande år tillträda sin
tjänst. Det ovanliga och adligt klingande namnet de Ron har sina rötter i det
medeltida Frankrike och släkten kom till Sverige under andra halvan av
1700-talet.
C F F de Ron var född i Åbo 1852 som son till bergsingenjör Carl Ferdinand de Ron. Bergsingenjören hade vid sonens födelse ett förflutet i Jämtland där han på 1840-talet uppförde ett järnbruk i Offerdal, Rönnöfors. Mycket snart uppstod det dock brist på pengar och projektet slutade 1849 i konkurs. Med länsman i hälarna gjorde familjen en snabb avflyttning till Finland.
Trots ekonomiska bekymmer blev det skola i Hudiksvall för den unge Carl Fredrik Ferdinand och 1874 blev han student i Uppsala. Studieåren blev ganska många och det framskymtar mer av glada studentår än bekymmer i efterlämnade minnen och berättelser.
Efter 9 års studier blev det så till sist prästvigning i Härnösand 1883. Han kom att tjänstgöra i Ramsele, Häggdånger och Torp innan han hamnade i Ragunda.
I herdaminnet berättas att de Ron bland annat efterlämnat följande tryckta alster: ”Om baljväxtodling” föredrag vid lantbruksmöte. Sundsvall 1908, och ”Praktisk undervisning i växtlära” föredrag vid allm. folkskollärarmöte i Östersund 1909.
Vi vet också att han utvecklade trädgården vid prästgården i
Pålgård. Där planterade han växter från olika delar av landet. Än idag kan vi
se spåren av terrassodlingar på prästgårdens västra sida. I trädgården fanns
fjällbrud och edelweiss, en björkallé anlades upp till prästgården och ek,
lönn, ask och oxel planterades i trädgården.
Det sägs att den blev ett resmål för många botanister. Ett
citat säger: ”Typiskt var att där förekom inga prålande rabatter och
konstgjorda sandgångar, hans växter voro direkt inplanterade i naturen och man
måste vara smått botanist för att upptäcka vad som verkligen fanns där”.
Ja, intresset för odlingen var stort.
Var det just det agrara, med möjligheten att få driva och utveckla
jordbruk och odling som var orsaken till att de Ron valde prästbanan? Frågan
verkar konstig idag men i slutet av 1800-talet kunde den faktiskt vara
relevant.
”Prästbordet” d.v.s. prästgården och det tillhörande
jordbruket var sedan urminnes tider också den huvudsakliga inkomstkällan för
prästen och hans familj. På detta vis var det ännu när de Ron vigdes till
präst, men 1910 kom detta förhållande att upphöra. Redan 1862 hade tiondet
ersatts med penninglön. Med prästlönereformen 1910 försvann också kyrkoherden
som lantbrukare. Prästgårdsjorden skulle arrenderas ut och prästen skulle få en
fast lön. Grundlönen för en kyrkoherde sattes till 4000 kronor/år och maxlönen
till 8000 kronor/år. Samtidigt infördes också ålderspension för präster vid 75
års ålder.
Detta betydde ju att de Ron kom till Ragunda i samma tid som
det gamla systemet var på väg att avvecklas.
Nu hade de Ron också fler strängar på sin lyra. I grunden
uppenbarligen socialt intresserad, engagerade han sig i olika kommunala
uppdrag, särskilt under tiden i Torp. Han var ordförande i styrelsen för Ålsta
folkhögskola och Västernorrlands läns
folkhögskola och han kandiderade vid flera tillfällen till riksdagen för de
frisinnade. Det sociala engagemanget yttrade sig också i ett ivrande för nykterheten
men även för skolväsendets utveckling. I en av sina skrifter beskriver han
ödebygdernas ensamma lärarinnor som ”hjältinnorna som äro med att bygga vårt
land”
Hur det nu var med de Rons prästkallelse kan vi inte veta
men i hans prästerliga arbete är han omtalad som en tröstare och en hjälpare.
Han tyckte om att resa i församlingen för att besöka sjuka och fattiga och hans
givmildhet är också omvittnad. Det berättas också att han ibland kunde tala så
att orden fastnade hos åhörarna. En av dessa lyssnare berättar att hon ännu 30
år efter en långfredagspredikan kunde minnas orden. I kyrkligt avseende ansågs
han närmast som högkyrklig utan sympati för frikyrkligheten men samtidigt föga
högtidlig och inte direkt ”prästerlig” i sitt väsen ” varför han i
kyrkan vid altaret var mindre till sin fördel”.
Bortsett från insatserna som präst och som
”trädgårdsmästare” vid prästgården finns det en insats som är värd att nämnas
från hans tid i vår församling. Det handlar om gamla kyrkan.
Visserligen är det fler som kan äras när det gäller gamla
kyrkan och de insatser som gjordes för att rädda den åt eftervärden, men redan
från början av sin kyrkoherdetid verkade han för att rädda gamla kyrkan. 1917
kom tillsättandet av den kommitté som skulle handha renoveringen av kyrkan och
där de Ron ingick tillsammans med S.P. Wikström i Krokvåg, A.P. Amréus i Hoo
och pastorsadjunkten Johan Björk som sedan efterträddes av Olle Arbman 1919.
Till kommittén knöts också byggmästare Elof Fridh.
Samma år som kommittén tillsattes publicerade de Ron en
artikel i Jämten som handlar om gamla kyrkan. Han skriver:
” Moderkyrkan i det pastorat som ända in i senare tid
omfattade hela östra Jämtland eller socknarne Ragunda, Stugun, Fors, Hällesjö
och Håsjö, uppfördes ursprungligen vid stranden af den s.k. Ragundasjön.
Orubbat ligger nog det gamla templet än i dag på samma plats som för mer än ett
halft årtusende sedan, och dock är dess läge ett annat. Det speglar sig icke
längre i insjöns stilla vatten. Genom en våldsam katastrof uttömdes på några
timmar hela den stora omkr. 21/2 mil långa sjön och i den forna sjöbotten
gräfde Ragundaälven ned sin nya strömfåra något hundratal meter djupare. Från
den stunden, det är nu 1 1/4 sekel sedan, fann sig det gamla templet placerat
ej som förr vid en sjöstrand men på en bergplatå af dominerande höjd ute på
själva krönet af klippan.
Lugn hvilar älven i djupet nedanför liksom hämtande sig
från det djärva språnget nyss, som skänkte vårt land ett av dess vackraste och
i alla händelser yngsta vattenfall, från vars väldiga kaskader ett silverskir
inväft med regnbågens färger höjer sig högt mot kyrkans krön”
Idag ser vi inte längre några kaskader och ingen regnbåge
mot kyrkans krön, men vi kan förstå vilka skönhetsvärden som sedermera byttes
mot elektrisk kraft vid tämjandet av Hammarforsen. I samma artikel berättar
också de Ron om hur kyrkans gamla orgel 1912 har kunnat återköpas och
återuppsättas på sin gamla plats. Han berättar om ett gripande ögonblick ”ej
minst för de gamla som i barndomen hört och nu förklarade sig känna igen den
gamla orgelns toner”
I augusti 1884 gifter sig de Ron med Sigrid Eleonora Maria
Edwall, dotter till prosten Karl Johan Edvall i Torsåker. Elin som hon kallar
sig, är kusin med sin man. Karl Johan Edvall och de Rons mor Carolina Beata
Edvall är syskon. Äktenskapet blir barnlöst.
I juli 1927 avlider Carl Fredrik Ferdinand de Ron vid ett
besök i Trehörningsjö, troligen hos sin släkting provinsialläkaren i
Trehörningsjö, Fredrik de Ron, vilken är den som enligt dödsattesten berättar
att de Ron avlidit av åderförkalkning i hjärtat. Elin avlider 1938.
Efter hustruns död tillkommer det arkiv som nu finns vid landsarkivet
i Härnösand, ”Ferdinand och Elin de Rons samling”. Dessvärre är det väldigt
lite i arkivet som berättar om botanisten och om prästen de Ron. När jag
besökte arkivet och förväntansfullt öppnade mapparna, hade jag bland annat
hoppats att finna mer om botanisten de Ron, men fann endast ett medlemsbevis i
Svenska medicinalväxtföreningen. Jag hoppades också att finna mer av prästen de
Ron men hittade bara några artikelmanuskript, inga predikningar. Jag hoppades
att finna något om den sjukdom som förorsakade de Ron så långt lidande men
hittade egentligen inget mer än att hans fru hade ett löpande abonnemang på
radioaktivt vatten.
Under 1900-talets tidiga år ansågs radioaktivt vatten vara
en hälsobringande dryck. Den utrustning som fru de Ron hyrde från ”Aktiebolaget
Radioaktiva Vatten” berikade vatten med ”Radiumelement” troligen är det fråga
om den gas som vi idag känner till som radon, då ren hälsokost, idag ett
utbrett hälsoproblem. Arkivet svarar inte på om det var kyrkoherden eller frun
som inmundigade detta vatten, men onekligen kan man undra över kyrkoherdens envisa och plågsamma sjukdom och
behandlingen av denna.
Jag skall sluta med ett citat ur levnadsteckningen från
prästmötet 1932. Kyrkoherden i Ström Gunnar Löfvemark skriver:
”Stilla och harmoniskt förflöt denna vår broders liv,
stört blott av den aggande ”pålen i köttet” den mångåriga sjukdomen. Han var en
fridsam man och klok man, han stridde icke men vann människorna på
övertygelsens och kärlekens väg.”
Källor: Lars Bygdén, Hernösands stifts herdaminne,
Gunnar Löfvenmark, Minnestal över bortgångna ämbetsbröder, i Handlingar
rörande Prästmötet i Härnösand 1932, Anton Andersson, Ragunda – min
hembygd, Landsarkivet i Härnösand, Ferdinand och Elin de Rons samling.
Kommentarer
Skicka en kommentar