Maka söker kaka

 På en bänk i verkstaden står en röd motor och väntar. Den har väntat i åtta år tror jag. Den inköptes i Örnsköldsvik och jag hade tänkt att den skulle hamna i ett projekt som då var på gång. Dessvärre blev det inget av den tilltänkta karossen och tiden gick. Det har alltid funnits arbete i verkstaden ändå, inte minst Anglian har tagit mycket tid. I sommras dör så upp en annons om en blå tt av årsmodell 1965. Bilen såg riktigt bra ut och skulle ju kunna bli en bra kaross för den slumrande motorn. 

Bilen gick bra när jag bytt tändstiften, och det blev en del utflykter under sommar och höst. Allt funkade så när som på kopplingen som sjöng på sista versen, men den skulle ju ändå bytas i och med motorbytet. Sanningen att säga gick motorn väldigt tyst och mjukt och ett tag blev jag nästan sugen på att ha den kvar i bilen, men naturligtvis lockade också en uppgradering i motorstyrka. Enligt uppgift när jag köpte motorn skall den vara god för upp mot 70hk mot originalets 40hk.

När så säsongen var slut och vintern började nalkas tog jag så itu med att plocka ur motorn och att kola upp karossen lite mer noga. Det är ingen större affär att lyfta ur en motor ur en Saab 96 och det var snart gjort. Under motorn var det som det brukar en minde ansamling av oljedränkt damm och grus, det var faktiskt ganska mycket, upp mot ett par centimeter som måste skottas ur och sedan en rengöring av bottenplåten. Motorutrymmet var väl bevarat under all oljesmet och efter rengöringen målade jag det hela.

När jag köpte bilen såg jag att det ena av de två bakre


stötdämparfästena började bli rostangripet och som vanligt vid dylika bilköp upptäcker man mer när man verkligen börjar tömma karossen. Under mattan i fram fanns några mindre hål och när jag lyfte ur tanken kunde jag konstatera att det också fanns rost mot hjulhusen. Sammantaget inte så mycket men allt måste ju åtgärdas. Jag har tidigare fått hjälp med svetsning och samma blev att göra nu.


Växellådan funkade ju bra men det fanns lite oljud på fyran och med tanke på att det skall hålla också för en kraftigare motor kördes lådan till Karlstad för renovering genom saabklubbens hjälp. Den här bilen har också gummiknutar (inre drivknutar) och dessa behövde också bytas. Övre fjäderfäste , höger bak bytte jag också med nya delar snabbt levererat från saabklubben. Jag är imponerad av den fantastiska service vi saabägare får genom reservdelslagret i Skattkärr.


Jag tog hela inredningen, framstolar och baksäte till Teresa Flatmo och https://www.tfdesign.se/  i Bräcke som visserligen mest sysslar med båtinredningar, men även till bilar. Efter ett par veckor kunde jag hämta det färdiga resultatet och det var definitivt över förväntan. Jag skall återkomma till detta när det blir dags för återmontering.

Igår, i värsta snöovädret kördes karossen iväg för omplåstringen och nu väntar jag på att den och växellådan skall komma tillbaka för återmontering.











Kommentarer