Prövningar vi möta få...

Prövningar av olika slag är nära förknippat med fordonshobbyn.

Efter en lång tid av stiltje i garaget var det dags att försöka sig på nya friska tag. Året som gått har inneburit väldigt mycket tid i mina nya uppdrag i det kommunalpolitiska sammanhanget (och även där finns de ständiga prövningarna kan det tilläggas) det var ju inte riktigt planerat, men nu är det så och den som gett sig in i detta med förtroendeuppdrag får nog också finna sig i att också försöka göra sitt bästa. Hobbyn har dock blivit lidande, det är helt klart.
Nu var det som sagt ändå dags att ta vara på några lediga dagar i helgen och då med siktet på att lösa problemet med fastsättning av generatorn. Den generator som satt på motorn var definitivt inte original utan en Bosch-generator som kanske suttit på en samtida tysk Ford?
Fästena var justerade för denna lite större generator. På donatorbilen fanns nu en original Lucas-generator som vännen O testat och funnit vara i gott skick. Fästena erbjöd dock problem och jag bestämde mig för att demontera också fästena på donatorbilen. Det visade sig dock att dessa inte passade rätt av utan viss justering eftersom det tydligen finns fyra olika varianter av cylinderlock på dessa små sidventilare och fästet är ju monterat i två av cylinderlockets bultar. Det i sig är väl ingen höjdare men jag bedömde det som riskfritt att demontera dessa två av totalt tretton bultar för att sedan återmontera med rätt moment.
När så justeringen av fästet var gjort och bultarna skulle på plats igen släppte den främre pinnbulten gäng. Återigen var Murphys lag bevisad...
För ögonblicket har jag bestämt mig för att låta detta vara och förlita mig på att de övriga tolv bultarna säkrar cylinderlocket och dess täthet. Generatorn sitter på plats och nu ser det ut som om allt också är rätt vilket bla betyder att fläktremmen spårar och att justeringen av denna också blir som den skall.

Gott slut och Gott nytt år önskar jag alla läsare. Vi möts 2020 igen :-)

Kommentarer