Brexit, exit into splendid isolation?

Jag tillhör en av de närmare 47% som 1994 röstade nej till svenskt medlemskap i EU. Tanken på samarbete mellan länder för att bygga fred är rätt men tanken på en europeisk förbundsstat är inget som med självklarhet ger stöd åt fredstanken. Överstatliga regelverk och främmande förvaltningskultur bidrog nog ytterligare till mitt dåvarande ställningstagande. Nu är vi där och medlemskapet betyder både plus och minus.
Nog har regelverksraseri och bitvis främmande förvaltningskultur betytt att farhågor besannats men många fördelar finns också i enkelhet för varor, tjänster och människor att röra sig inom EU. Det har varit bra för Sverige att det också funnits kritiska röster inom unionen, och en av de viktigaste har varit Storbritannien. Att de funnits med har varit en hindrande kraft för de som drivit på för en federativ utveckling, om britterna nu lämnar EU blir den rösten betydligt svagare i en union där samtidigt den politiska kraften rör sig från vänster till höger och från öppenhet och demokrati mot mer totalitära och kontrollerande krafter.
Nu blev det lite politik mitt i detta bloggande när jag egentligen skulle berätta om den senaste leveransen från de brittiska öarna. Inför en osäker framtid vad gäller gränser, tullar och momsregler har jag strävat efter att beställa det mesta av saknade delar till Anglian och det senaste paketet som kom innehöll nya golvmattor från http://thepopshop.org.uk/ . När jag skickade beställningen avslutade jag med en hälsning och den nödvändiga leveransadressen, och av gammal vana blev det ordet "Hälsningar" på ren svenska som användes, och som ett paket på posten kom också denna hälsning tillbaka till mig :-)
Jag har också fortsatt med att låta donatorn lämna ifrån sig lite delar. Stolsfästen saknades men i donatorn fanns det också sådana. De är tämligen enkla, på förarsidan är dock så pass avancerade så att det går att justera stolen fram och åter däremot är passagerarstolen fäst med fasta klammer. En av förarstolens skenor var skadad och behövde lite svets och ett av klammren saknas och lite färg behövdes på samtliga delar. Dessa hade i original den mörkt bruna färg som återfinns på ratt och panel. Där har jag hittat en sprayfärg på Biltema som är rätt hyggligt lik.
När jag var i målartagen fick också domkraften en välbehövlig uppsnyggning.
Chokewire och startwire har också räddats från donatorn, återstår att demontera reglageknappen till torkarna. Av fyra reglage på instrumentpanelen är det bara en som består av en elektrisk kontakt! Den är till instrumentbelysningen, start, choke och torkare är alla mekaniska reglage, enkelt och funktionellt!
Ytterligare en beställning av nödvändiga reservdelar har gått iväg till öriket, klammer till avgassystemet, kylslang, och lite tänddelar. Nu hoppas vi att "Imperiet" stannar kvar i gemenskapen, det tror jag att vi alla har glädje av.

Kommentarer