vägen västerut

Karl Lindström
Jag var på World Radio Ragunda, http://www.worldradioragunda.com/ , för några dagar sedan uppenbarligen kvalificerad att delta i programmet "Gubbröra". Vi pratade släktforskning och jultraditioner. När det gäller släktforskning så har jag av och till roat mig med att leta lite i anorna. Det finns också äldre släktingar som har bidragit till att skingra dimmorna i de tidigare generationerna. Mest är där torpare och bönder, den enda mer bemärkta personen jag stött på var på min mormors sida där en Samuel Danielsson från Årby i Lagga gjorde en insats som riksdagsman för bondeståndet under det turbulenta 1750-talet.
Resultatet av hans insats har dokumenterats i "Uppträdet i bondeståndet" 1755. Allt resulterade i att han dömdes till 12 dagars fängelse på vatten och bröd och förbjöds att därefter vistas på orter där riksdag hölls.
Annars finns som i alla släkter de som valde att utvandra. Den som jag vetat om är min farfars bror som under sin levnad brevväxlade med min far. När nu lådor städats fann jag också ett brev som fanns bevarat och som handlar om en "onkel" (morbror) som avlidit, Gustav Lidén.
Hulda, Gerda och Emil mellan Maja Lena och Lars Johan
Brevet kommer alltså från min farfars bror Karl Lindström som var född 1885 i Östervåla.
Syskonskaran var ganska stor Karl var äldst och föjdes av Erika född 1883, Emil född 1888 och död 1890, Ida född 1890, Hulda född 1897, Emil (min farfar) född 1901 och död 1928, och Gerda född 1904. Jag har upptäckt att det inte var ovanligt att man återanvände namn från döda barn, min farfar fick alltså exakt samma namn, Gustaf Emil, som den bror som dött i späd ålder 1890.
Nåja, Barnens far Lars Johan var timmerman och snickare och avvek därmed från alla bönder och torpare i släkten. Han fann sin hustru Maja Lena i Tierp och de slog sig ner i Ålfors där han också byggde en egen bostad som ännu finns i släkten.
Emil Lindström

Den äldste sonen Karl valde den militära banan och tog värvning vid Svea artilleriregemente i Uppsala där han gjorde tjänst som underbefäl. Detta blev sedan en ingång till tjänst som polis i Stockholm. Att vara polis var ingen välavlönad syssla har jag förstått, och kanske hans "onkel" i USA hjälpte till, för 1925 emigrerar Karl till USA och bosätter sig i Rockford. Enligt uppgift arbetade han som smed. Efter att modern Maja Lena dött 1953 återvände han på en tripp till Sverige vilket finns dokumenterat på några bilder.
Min far fortsatte efter hans död att ha kontakt med dottern Astrid, men efter min fars död har kontakten med släkten i väster upphört.
Namnet Lindström är ju inte helt ovanligt men i vår släkt är det bara jag och mina barn och den utvandrade grenen som bär namnet vidare.
Men nu finns ju facebook, och genom detta forum har jag nu fått lite kontakt med Karls barnbarn och alltså min tremänning (second cousin) som också finns i Rockford, vilket är väldigt kul.
Karl skrev också återkommande i den lokala tidningen Tierps-posten en lokal tidning som fanns mellan 1892 och 1963.
Den 14 juli 1960 berättar han om "Janssérna" alltså  de vi känner som följarna till Erik Jansson från Biskopskulla som utvandrar på 1840-talet och grundar Bishop Hill i Illinois.
Anledningen till denna artikel är att han läst en tidigare artikel i just "Tierps-posten, så tydligen prenumererade han på tidningen från sitt gamla hemland.
Annars domineras tidningen av Kongo-krisen där man ber Dag Hammarskjöld och FN om bistånd och den mer lokala nyheten att den nya färjan "Rospiggen" nu sätts in i trafik mellan Grisslehamn och Eckerö . Färjan har en längd av 41 meter och är 8,7 meter bred. De nuvarande båtarna mäter en hel del över 100 meter i längd och är nog närmare 20 meter i bredd. Boende i Jämtland är det en av de få saker jag saknar med tiden i Uppland: https://www.eckerolinjen.se/   det att ta en liten tur över Ålandshav och njuta av det rika smörgåsbordet och därefter en liten rundresa på Åland innan hemfärd.



Kommentarer