Nivåbestämmning

Nu är vintern här och i garaget väntar fordonen på åtgärder av olika slag. Idag har jag ägnat mig åt att lägga på lite skyddande underredsmassa på v4:ans lagningar innan rosten får tag i plåten igen. Frågor dyker upp i huvudet när jag ligger och upptäcker brister som borde åtgärdas till den kommande våren. Egentligen handlar det om vilken nivå man vill ha på sina klenoder. Skall de vara rullande renoveringsobjekt? Skall man vidmakthålla en slags rimlig bruksnivå i stil med något man också gjorde när dessa fordon mer allmänt trafikerade våra vägar? Eller är det nyskick som gäller?
När jag ramlade in i detta samlarmani så var nog ambitionen att ha ett rimligt bruksskick på det objekt man satsat på. Observera att jag då ännu tänkte i singularis, ett objekt. När jag så började upptäcka att "fyndskicket" på den först inköpta Saaben var allt annat är gott bruksskick förvandlades rätt snart det hela till en genomgripande renovering syftande till ett slutresultat mer i nyskick är bruksskick. Dessutom i insikten att detta skulle ta sin tid så måste ju ytterligare och mer användbart objekt inskaffas, vilket resulterade i v4:an. Sedan har det rullat på och i dagsläget säger bilregistret att jag äger fyra Saabar i varierande ålder från 92:a till 96, men med den klara bristen som består i att jag ännu saknar en 93:a...
Nåväl, just nu funderar jag på v4:an som är i ett hyggligt bruksskick men skulle behöva en viss ansiktslyftning.
Lutar just nu åt att göra det nödvändiga i stil med att slipa nederkanterna och lägga på ny färg problemet är dörrarna som behöver en riktig rostlagning och högra sidans dörr och framskärm som också behöver en lackering som är i rätt nyans. Det känns i nuläget inte som om jag skall plocka ner den i molekyler utan hålla den i hyfsat bruksskick.
Idag gjordes också ett försök att få ur 92:ans avbrutna toppbultar men det blev inte någon framgång trots god hjälp av både mekaniskt kunnig och utmärkta verktyg. Bakslag igen alltså..

Kommentarer