Sommarminnen 2

Att vintrarna i vår barndom var snöfyllda och kalla och som hämtade från en julbonad vet vi ju alla, men också somrarna var ju så där perfekta som dom aldrig är numera. Jag minns alltid sommarens innehåll i två vitt skilda företeelser, som skördearbete hos moster och morbror och som semesterresa med mor och far. Att få vara med i höanden var nog den verkliga höjdpunkten när man fick ratta traktorn och dela de helt underbara kafferasterna och så däremellan en slurk svagdricka som förvarades under någon hässja. Minnet kan möjligen skönja någon dag av avbrott när den sommarvarma solen gick i moln och ett ljummet regn lade sig över slätten. Men inte kunde de ha varit många dagar, och också dessa dagar rymmer ljuva minnen av utflykter till staden eller bara en lusttur i Saaben för att se hur skörd och växt tedde sig i socknen med omnejd. I familjealbumet finns en härlig bild av en utflykt. Även om jag nu är till åren är tillfället bra mycket äldre än mig och mitt minne, men det  är så där härligt sorglöst som det kunde vara en sommar mellan två världskrig i ett land som levde i optimismens och framåtskridandets tidevarv. En parallell sorglöshet som också vilar över många av barndomens minnen. Mina semesterresor som inföll efter att höet satt på hässjor blev till resor runt i vårt avlånga land, oftast norr ut.
Far hade en förkärlek för fisketurer och vanligen var målet norra Jämtland och Gäddede, men ofta utvidgades färden hemöver med en tur genom Norge. När jag själv blev bilburen var fiskeintresset grundlagt och fortsatta resor norröver pågick tillsammans med fiskekompisar långt fram i tiden. Åter till hemtrakterna fortsatte skördearbete med hökörning och så småningom med att skära säd och att kraka, och att tröska.Jag tillhör en generation som minns när inte allt inom jordbruket var genommekaniserad stordrift. Då när hantverket fanns kvar och varje del av skördearbetet var tunga moment.
När vi avslutade tiden med jordbruket såldes på auktionen också det gamla tröskverket som också jag varit med och matat, om hösten såväl som under vintern då fodersäden som lagts under tak tröskades. Det överraskade mig att det såldes, men Grålleklubben i Västmanland köpte det och nu kan jag se på deras hemsida att det fortfarande var höst gör tjänst i deras verksamhet.

Kommentarer