Bakslag

Efter att ha väntat länge på nya bultar till topplocket på den maroonröda 92:an kom dessa äntligen. Sommarens sista färd med bilen blev nämligen en inte helt angenäm upplevelse då topplockspackningen gav upp.
Troligen blev den knäckt när jag rätt överhettad tog mig upp till backtävlingen i Hammarstrand tidigare under sommaren då jag råkade hamna i en kö. Kylningen på Saab 92 är ju av termosifontyp, alltså självcirkulerande utan hjälp av pump, dessutom saknar den kylfläkt vilket inte förbättrar kylningen av motorn.
Nu är väl bytet av  packningen till cylinderlocket inte så avancerat på en tvåtaktare så jag har hyst stor tillförsikt inför bytet. Nya bultar är bra när man skall byta packningen då de gamla gärna blir utsträckta av användningen och förlorar förmågan att dra till ordentligt, dessutom blir de lite mer sköra kan jag tänka mig. Jag beställde därför nya bultar och en elektrisk kylfläkt från Classic Saab Racing och en toppackning från Erik Randa som har det mesta i packningsväg.
Packningen kom snabbt som vanligt, bultar och fläkt lät vänta på sig. Efter ett tag fick jag fläkten som en delleverans och den kunde monteras. Vännen O hjälpte mig med en elegant och diskret eldragning, "Hockeytejp" gjorde ledningarna med ens tidstypiska. Bultarna lät vänta på sig men dök så upp i går.
Glad i hågen förberedde jag för att göra detta ingrepp. Men säg den glädje som varar. De gamla bultarna satt ordentligt fast när jag skulle lätta på dem och lyckades i min iver att dra av en av dem. Motgångar är väl inte helt ovanliga i denna hobby men detta kändes rätt tungt och jag vet inte hur det skall hanteras i skrivande stund, dessutom skall ju alla övriga bultar demonteras, och alla går vansinnigt tungt. Kan tänka mig att det faktum att det är en tvåtaktare spelar en viss roll, till skillnad mot fyrtaktsmotorn är det ju aldrig någon olja i kontakt med bultarna. Av inhämtad rådgivning är det som gäller att bita ihop och att med hjälp av lite värme och mycket krypolja försöka få loss resten av bultarna.
Ja, då blir det till att inta en lugn sinnesstämmning och beväpna sig med krypolja och tålamod. Fortsättning lär följa...

Kommentarer