Vintertid


Ja så blev det söndag och "vintertid". Egentligen handlar det inte om vintertid utan det är ju faktiskt normaltid som infördes 1879 för att fram för allt möta kraven från den nya tidens utbyggda kommunikationer. Tågtrafikens behov av exakta tider blev ju ett stort problem när man på olika orter i landet hade olika tider och Sverige blev först i världen att lagstifta om "normaltid". Så tänk på det: Nu är tiden helt normal igen. Vi hoppas det blir så fortsättningsvis också.
Tiden på året gör det nödvändigt att planera fordonens förvaring under den kalla och mer stillastående perioden. Nu är det klart att Anglian skall fara iväg för slipning och lackning. Det har varit en tid av funderingar där frågan om dess vidare öden har pendlat mellan att behålla och att sälja vidare till nu till sist pendeln stannat på att behålla och att iordningställa. Bilens enkla charm vann. Det som också avgjort är att jag nu fått tag i en donator av samma modell som förhoppningsvis ger mig en ledning hur allt skall monteras och dessutom tillhandahåller en del saknade beståndsdelar. Donatorn har under ett antal år slumrat på High Chaparal i Småland som en del av dess bilmuseum men är nu i min ägo väntande på transport till Jämtland. Hur det kan bli...
Att bestämma färg är enklast när man vill vara strikt original.
Det kommer inte att vara ett bekymmer när Saab tt:n från 67 kommer så långt, valet silversand och en återställning till original är självklar. När det gäller Anglian känns originalets bleka beiga närmast militära kakifärg som trist för att inte säga urtrist. Efter att ha googlat runt har jag enats med mig själv om en två-färgs kombination eftersom karossens pressningar verkligen inbjuder till detta. Nu blir det svart och vinröd!
Nu återstår att lyfta ur motorn innan bilen får fara iväg till lackverkstaden.
Till följd av dessa planer har helgen ägnats åt att flytta om i garaget, 92:an har fått flytta in i sitt vinterhörn igen och lämnar nu plats för vinterns projekt som nog kommer att kretsa kring Porsche P111 som förhoppningsvis skall få nya skor i fram och ett fungerande elsystem och till sist lite allmän ansiktslyftning.
Ja det kan vara svårt att förutse hur allt utvecklar sig, jag har en tro som handlar om att framtid och hopp är sammanlänkade storheter både i smått och stort men till en del också hör samman med våra egna val nu har det för min egen del besannats då livet i övrigt visat sig erbjuda nya överraskningar som troligen kommer att begränsa tiden i garaget. Tänkte på det när jag demonterade körriktningsvisarna på Anglian. Åt vilket håll bär det av härnäst?

Kommentarer