Päronträd och äpplen

Det är säkert så att min far och hans intressen också påverkat mig och mina intressen. Jakt och fiske var något som uppmuntrades men också intresset för fordon. Min första motorcykel den helt nya Monarken betalade han glatt med motiveringen att mopeden jag hade var en gammal begagnad Puch som jag själv tjänat ihop till.
Far på Torslundsdagen med BM20
Min far gjorde också sin nya hemort Almunge till sin, och engagerade sig på olika sätt i detta. Hembygdsföreningen eller som det heter i Almunge, Hembygdsgillet, blev något han gav både tid och engagemang. Genom sitt arbete som elektriker lärde han känna många människor i bygden och han lyckades på det sättet rädda flera byggnader som fick en ny plats vid Torslund som är Hembygdsgården i Almunge, bla. en torkbastu och den gamla torpstugan från Smedstorp. Under hans senare år blev uppgiften att bevara lantbrukets maskiner det som överskuggade det mesta, också här var det hans kontakter med bönder i bygden som gjorde att den ena traktorn efter den andra kunde räddas åt eftervärden.
Anton vid ratten och far på självavläggaren
Tillsammans med den gamla bilmekanikern Anton Douhan och den alltid lika fordonsfrälste Anders Karlsson fick traktorerna också liv igen. Där finns riktiga rariteter som en Lanz bulldog och även en väldigt fin John Deer som en gång gick vid Seglinge gård, här finns BM 10 och David Brown mm. En maskinhall restes också för detta ändamål. Som jag minns det var det inte utan knot i den övriga styrelsen som detta kom till stånd, det fanns krafter som inte tyckte att detta var hembygdsföreningens uppgift att bevara, men nog blev det så till sist och jag tror att det är en viktig del av dagens samlingar på Torslund.
Far vid spånhyveln
För min far var det självklart att dela med sig av tid och kunskaper och att allt också skulle samlas som ett bygdens kulturarv. Det är kanske något att reflektera över i dessa dagar när fordonshobbyn många gånger mest handlar om pengar.
Ja, så det är kanske inte så konstigt att jag har blivit en fordonssamlare....

Kommentarer