Badlust med förhinder

I helgen som just passerat hade vi bestämt oss för att fara till stugan. Snön är ju ett hinder och kylan har också gjort att lusten att försöka sig dit varit begränsad.
Efter att vi kollat och upptäckt att det fanns skoterspår nästan ända fram och att det med bil några hundra meter när gick att ta sig dit och när termometern närmade sig 0-strecket for vi iväg. Snömängden gjorde det närmast omöjligt att skotta sig fram mellan hus och bodar, utan det fick bli att trampa vägar. Jag skottade dock fram badtunnan och bastun. När så allt var klart för det hägrande badet i tunnan med tillhörande bastu så ville helt plötsligt inte elverket gå igång, efter en stilla hostning kunde inget få liv i det. Jag kunde konstatera att det förmodligen inte kom fram något bränsle.
Det var inget annat än att ge upp, att försöka meka i meterdjup snö är inget alternativ. Dagen efter transporterades elverket hem och placerades i verkstaden på upptining.
Idag var det så dags att undersöka vad som felades. Döm om min förundran när jag upptäckte att tanken var helt tom, inte ett spår av bränsle. Det visade sig att det blivit en läcka där nippeln för bränsleslangen är skruvad i tanken, med en ny fiberbricka i stället för den tidigare o-ringen blev det tätt. Trots soppa ville den fortfarande inte och tändstiftet var torrt som fnöske om jag inte gav de en sup i luftintaget, alltså fortsatt felsökning. Bränslekranens kopp var ju full av den moderna bensinens avlagringar, en grå massa av obestämbart slag.
Undrar vad det är i det som man kallar bensin som resulterar i dessa konstiga utfällningar, troligen något som har med den stora inblandningen av etanol skulle jag gissa. Numera använder jag 98 oktan i de flesta småmotorer och äldre fordon och skillnaden är uppenbar. Efter rengöring också av flottörhus och flottör startade så motorn och nu verkar den äntligen fungera som den skall. Bad inbokat kommande helg!
Lite annat pyssel som föregått är att avtappningskranen på v4:an har blivit utbytt.
Det var helt uppenbart att den gamla kranen dragits sönder när någon tidigare ägare trott att ju hårdare man drar, tätare blir det. Kan bara konstatera att det jag predikat i familjen vad gäller tappkranar i kök och badrum också gäller här: Dra aldrig mer än att det tätar, om du drar mer förkortar du bara livet på tätningarna!
Cylinderblocket till 92:an är nu också rengjort och luckor och rör är återmonterade, snart blir det att sätta allt på plats i bilen, spännande!

Kommentarer