I England ja ja



"När i North Shields i England man går iland
som kan hända ibland i England, ja-ja,
så ligger cigarrschappet Tiger Brand..."

Så diktar Evert Taube en gång och ger oss en ögonblicksbild av ett England som för länge sedan är förbi. Förbi är väl egentligen också den engelska bilindustrin med alla dess olika märken. Vi minns Hillman, Humber, Morris, Austin, MG, Armstrong Siddeley, Wolseley, osv. mängden av märken känns oändlig och kan kanske också förklara en del av orsaken till att de inte längre finns. Annars sägs ju det att det tillverkas bilar som aldrig förr i England i dag men då är det japaner och tyskar som ligger bakom även om enstaka kända namn lever vidare.
Ford Anglia är sedan länge en bortglömd engelsk skapelse, men den tillverkades faktiskt ända fram till 1967 med den då välkända sneda bakrutan (123E). Mitt projekt är en annan klassisk Anglia med många smeknamn, Ford Vinglia Svajmaster med hysteriska bromsar, 4 ståplatser, Korvstånd och två tum fyra. Enligt uppgift epitet som delvis beskriver bilens väghållning på ett riktigt sätt.
Nu har jag på något sätt övertygat mig själv om att få fart på projektet, www.smallfordspares.co.uk/ för väldigt mycket av behövliga delar och kommer att bli en värdefull leverantör. De försa beställningarna är redan gjorda. Idag tittade jag lite på taket som i plåtbesparande syfte består av ett vinylliknande tyg som på denna bil mer eller mindre blivit förintat, dock medföljde nytt tyg som så småningom skall på plats. Nu funderar jag också över lackning vilket torde göras före hopmonteringen. Jag måste rentav demontera skärmar innan det kan ske.
Färgen i original verkar ha varit beige men där tänkte jag mig att avvika med att låta den bli svart, tror det blir snyggt. M eftersom den ramlat ur registret. men först skall jag rulla igång processen med återregistrering. Jag har efter tips hittat det instansade tillverkningsnumret som sitter i främre delen av ramen. Det är inte lättläst, men det finns där och berättar att bilen tillverkades det första halvåret 1950. När den registrerades bar den  AC 9458 men flyttade med sin ägare gränsöveruppsyningsman Larsson till Gäddede 1952 och fick då Z 9116.
Saaben väntar på motorlyft för att utröna vad som hänt med kopplingen. Har beställt en hjälpreda till detta som jag nu inväntar innan fortsättning följer.

Kommentarer